onsdag 18 januari 2012

Haganässkolan, elevens sämsta skola.



Detta är loggan som skolar jag går på har.
Hela tiden säger dom att det är en av de bästa skolorna
i Sverige och att dom gjort olika saker osv för att det ska bli så!
Av egen erfarenhet, och andras.. Så kan jag säga EN sak:
Detta stämmer inte till 0 % ens.
Det finns kanske sammanlagt 10 riktigt bra lärare på denna skolan,
där det då jobbar runt 80 stycken!
Vi har en lärare, min klass alltså.. Som är helt underbar.
Riktigt bra lärare, lär känna alla som han har kontakt med, förklarar
på ett bra sätt, gör aktiviteter ofta så att det inte bara blir att sitta ner,
och han sätter sig verkligen in i utbildningarna.
Han är en av dom 25 % som är något positivt!
Det finns väl dom som trivs här, men en stor del gör inte det.
Då har jag funderat på om det är korrekt att säga att det är elevens bästa skola
om 50 % eller mer inte tycker detta?

Min pojkvän & jag ska åka utomlands till ett par släktingar till mig i slutet av februari.
Allt är bokat & bestämt..
Jag lämnade in en ansökan om ledighet när vi började efter lovet, endast för att göra rätt för mig
då jag redan visste hur det skulle bli.
Fick tillbaka lappen idag! Avslag. Precis som jag visste att det skulle bli!
En annan tjej i min klass, ska åka iväg lika länge som jag nästa vecka.
Hon lämnade in sin lapp & fick godkänt..

Jag frågade varför jag inte fick det, men fick inget speciellt bra svar alls.
Jag fick anledningen "CSN har blivit hårdare".
CSN har ju dock bara att göra med om jag INTE är i skolan utan anledning.
Anledningen till att jag skickade denna lappen om ledighet var ju faktiskt
för att slippa åka utan deras godkännande?
Nu blir ju min anledning till att vara utan pengar en månad, för att dom inte ville ge mig de utan anledning.
Jag har förut varit borta en del från skolan, men har absolut blivit mycket bättre
sista halvåret än vad jag varit innan!
Jag har inte varit borta ogiltigt en enda gång från skolan sedan vi började nu igen,
visst det är inte lång tid. Men det är en början för att kunna förbättra situationen för mig
och skärpa mig till att bli bättre på att komma!
Vi har haft många samtal om detta i skolan, med rektorer & inblandade lärare.
Jag har lovat att sköta mig, vilket jag nu har gjort. Har gjort alla uppgifter precis som
den andra tjejen i klassen har gjort osv.
Då undrar jag vad skillnaden är mellan oss?
Är det rätt att skolan ska neka mig för att jag INNAN har varit iväg mycket från skolan.
Dom ger mig chansen att förbättra mig för att ge mig en chans till.. Jag går med på detta & jobbar
så hårt jag kan, och nästan mer än så.
Jag ber om 6 dagars ledighet för att få åka iväg, men får en spark i magen.
Är det rätt att en skola, eller lärare/rektor ska se skillnad från person till person i ett sådant läge?
Ska man inte leva för stunden, och ge personen en chans som man har lovat?!
Tjejen i min klass & jag, är totalt olika. Vi är olika till 100 %..

Är det rätt att neka en människa en veckas ledighet för sitt förflutna, eller för att man inte har
det perfekta beteendet som en lärare vill se eller vill att man ska ha?
Jag förstår inte hur man kan göra så.
Jag förstår inte hur man kan se skillnad på en människa som har det jätte lätt i skolan,
och har jätte lätt för att ta in saker och lära sig.
Jämfört det med en person som har jätte svårt för att ta in saker, och som hela livet har jobbat
på att bli bättre i skolan, och komma på sätt för hur man ska ta in sakerna så att dom fastnar?

Jag förstår inte, och jag kommer aldrig göra det.
Men ska jag bli lärare, så vet jag i alla fall hur jag ska bete mig
mot människor till skillnad från de lärare/rektorer som
finns på "Elevens bästa skola"!

Jag ska ge alla ETT tips, och det är att inte börja på denna skolan.
Reglerna är kassa, lärarna är kassa, rektorerna samma där, maten
har jag aldrig varit med om värre.
Jag kan säga 3 saker, endast som jag gillar med Haganässkolan och det är:
Mario Viscovi, Lennart Larsson & Josefin Ahlin.

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar