onsdag 22 februari 2012

Pizzabullar!

Har varit så duktig idag. Har städat hela Pontus dum, från topp till tå! Inte en dammråtta kvar. Det är konstigt.. Hemma städar jag aldrig men hos andra är det hur kul som helst.. Lusigt.

I alla fall, Pontus pratade om att han ville ha pizzabullar för några dagar sedan,
så idag när alla jobbar kväll i familjen Karlsson utom Pontus så tänkte jag att det skulle bli gjort.
Så när Pontus kommer hem ska jag fråga om vi kan köra ner & handla direkt, så jag hinner bli klar idag (haha)
Har kollat runt lite på internet efter recept, och alla är olika. Men nu har jag hittat en som folk har kommenterat är hur god som helst i alla fall, så det får bli att testa dom.

Nu ska jag skriva ner på en lapp vad det är jag ska ha & sedan vänta på att Pontus ska komma hem.




Recept:

Ingredienser:
Deg
50 g jäst
50 g smör
1 msk flytande honung
4 dl mjölk
1 tsk salt
10 dl vetemjöl
Utbakning
1 sats pizzasås eller tomatketchup
200 g rökt eller kokt skinka
2 dl riven ost
torkad oregano

Tillagning:
1.Smula ner jästen i en degbunke.
2.Smält smör, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt (37 grader).
3.Häll vätskan över jästen och rör tills den löst sig.
4.Blanda i honung och salt.
5.Tillsätt mjöl och arbeta degen smidig.
6.Låt jäsa övertäckt 30 minuter.
7.Sätt ugnen på 225 grader.
8.Ta upp och arbeta degen en stund på mjölat bakbord.
9.Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar i A3-storlek.
10.Bred på ett tunt lager pizzasås eller tomatketchup.
11.Fördela skinkan och osten över pizzan. Strö på torkad oregano.
12.Rulla försiktigt ihop från långsidan och skär 12 bitar av varje.
13.Placera varje bit i en bullform eller på en plåt klädd med bakplåtspapper.
14.Pensla med ägg och strö över lite torkad oregano.
15.Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
16.Låt svalna lite innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar